Jump to content

Gpu Slı Köprü Bağlantısı Hakkında


STAN

Recommended Posts

SLI köprü bağlantıası nedir?iki adet aynı marka modele özelliklere sahip ekran kartını birbirine bağlama yöntemidir.
Ben daha önce bu yöntemi hiç görmediğim için çalışma mantıgını bilmiyorum.
Yani izah etmek gerekirse;2 adet nVidia 9500 Gt 1gb 128 bit ekran kartını SLI yapsam çalışması nasıl olur? Ram 2gb,bit 256 ya mı çıkar nasıldır?
Link to comment
Share on other sites

Crosfire yada SLI yaparak iki tane aynı modelekran kartını birleştirebilirsin.Ancak bunun için anakartında iki adet ekran kartı girişi bulunmalı..Daha önce denemedim ama youtube de konu ile ilgilide videolar olduğunu biliyorum.Youtube'yede bak derim :)

Ayrıca okursan eğer şöyle bir makale buldum;

[quote]nVIDIA SLI ve ATI CrossfireX - Çoklu ekran Kartı Kullanımı - VGA birleştirme



AMD (ATI) cephesinden CrossFireX, ve nVidia cenahından da 3'lü SLI (3-way SLI) teknolojilerinin gelmesiyle SLI ve Crossfire arasındaki rekabet iyice kızışmaya başladı. Bu iki teknoloji de kısaca birden fazla ekran kartını tek bir sistemde paralel olarak bağlayarak grafik performansını arttırmaya yarıyor; ama işin iç yüzü bu kadar basit mi?Kaynak eksikliğinden, ekonomik güçlüklerden (ve tabii ülkemiz insanında içten içe bilgisayar korkusu olmasından-"dokunma bozulur") ortaya çıkan bir moral bozukluğu ile bu teknolojileri tam olarak anlayamadık. Ya da duyduk ama nedir, ne değildir diye çok merak etmedik.

Öncelikle nVidia SLI ile başlayalım. İlk defa 1998 yılında 3dfx firması tarafından Voodoo 2 kartlarla adını duyduğumuz bu teknoloji, o zamanlar Scan Line Interleaving teriminin baş harflerinden oluşan bir terimdi ve her grafik işlemcinin bir grup satırın işlenmesi görevini kendi üzerine almasıyla (bir GPU tek sayıdaki satırları alırken diğeri çift sayıdaki satırları alıyor) çalışıyor, daha sonra işlenen grafik verileri üst üste bindirilerek görüntü oluşturuluyordu. Daha sonra Nvidia 2001 yılında 3dfx firmasını satın aldı ve 2004 yılında öncekine benzer bir konsepte sahip ekran kartlarını kullanıcıya sundu. Kısaltma SLI olarak kaldı, fakat açılımı bu kez Scalable Link Interface (Ölçeklendirilebilir Bağlantı Arayüzü haline geldi.

SLI aşağıdaki modlarda (kiplerde) çalışabiliyor:

• SFR (Split Frame Rendering): Her kare (frame, çerçeve: akan görüntüyü oluşturan hareketsiz görüntülerin her biri) ortadan (enine) ikiye bölünüyor ve 2 GPU arasında paylaştırılıyor. Her grafik işlemci işlediği görüntüyü daha sonra geri gönderiyor ve parçalar birleştiriliyor. Bu mod 2'li SLI (2-way SLI) konfigürasyonlarında kullanılıyor.

• AFR (Alternate Frame Rendering), Her kare bir GPU'ya gönderiliyor. Her GPU tek bir kareyi işliyor, fakat biri önceki kareyi işlerken diğeri bir sonraki kareyi aldığı için ilk işlemci görevini bitirdiğinde ikinci kare çoktan hazır oluyor. Bu döngü daha çok 3'lü SLI (3-way) konfigürasyonlarında kullanılıyor.

• SFR of AFR (AFR den AFR): Bu sistem 4'lü SLI (Quad SLI) konfigürasyonlarında kullanııyor ve yukarıdaki iki metodu birden gerçekleştiriyor. GPU'lardan ikisi ilk kareyi SFR modunda işlerken, diğer ikisi bir sonraki kareyi yine SFR modunda işliyor.

• SLI AA (Anti-Aliasing): Bu mod oyun performansından çok görüntü kalitesine hitap ediyor. Oyun nispeten daha yavaş çalışıyor fakat görüntü kalitesi oldukça iyileşiyor. Tek bir ekran kartı ile 4x veya 8x anti-aliasing (kenar yumuşatma) mümkünken, SLI ile bu katsayı 8x, 16x, (hatta kullandığınız SLI moduna göre) 32x seviyesine ulaşabiliyor. Ama ne yazık ki bu mod şimdilik Microsoft Windows Vista yüklü sistemlerde çalışmıyor. Henüz emekleme aşamasında.



SLI teknolojisi yalnızca PCI Express kartlarda çalışabiliyor ve tabii ki anakartınızın da hem Nvidia SLI teknolojisini desteklemesi, hem de takacağınız ekran kartları için yeterli sayıda PCI Express slotuna sahip olması gerekiyor (2'li SLI için 2 , 3'lü için 3 adet PCI Express yuva gibi). Piyasada hem Nvidia SLI, hem de ATI CrossfireX teknolojilerini destekleyen anakartlar da mevcut. Burada unutulmaması gereken bir detay var: kullandığınız yonga setine bağlı olarak PCI Express yuvaları, SLI konfigürasyonunda x8 hızında çalışabilir. İdeali tüm slotların x16 hızında PCI Express yuvaları olması ama bunu çok az kart sağlayabiliyor. Ayrıca tüm PCI Express yuvalarınız x8 olduğunda da çok fazla bir performans kaybınız olmuyor.



Herhangi bir SLI dizilimi ile birbirine bağlanmış ekran kartları, haberleşmek için SLI Bridge (veya SLI Köprüsü) adı verilen özel bir kabloya ve yuvaya ihtiyaç duyarlar. SLI köprüsünün kullanımı ile kartlar genellikle PCI Express veriyoluna ihtiyaç duymazlar, iletişim bu köprü üzerinden sağlanır. Bu yüzdendir ki PCI Expess slotlarının x8 hızında çalışmalarının bir aslında sakıncası yoktur. Performansı çok az etkiler. Bu kuralın bir istisnası GeForce 6600 (GT hariç), 7100 ve 7300 kartlarda mevcut. Bu seri SLI desteğine sahip olmasına karşın PCI Express veriyolu üzerinden iletişim kurarlar yan, SLI köprüsü kullanmazlar.

Eskiden (çok da eski değil, bir yıl öncesine kadar) SLI yapabilmek için ekran kartlarının, grafik işlemcilerinin, hatta BIOS versiyonlarının bile aynı olması gerekliydi. Nvidia bu katı kuralı gevşetti ve yeni GeForce sürücüleri ile farklı üreticilerin (aynı grafik işlemciye sahip) ekran kartları ile 4'lü SLI konfigürasyonları oluşturabilmemize bile olanak tanıdı.

GeForce 6600 serisinden itibaren tüm ekran kartları halihazırda 2'li SLI desteğine sahip. 3'lü SLI ise GeForce 8800 GTX, GeForce 8800 Ultra, GeForce GTX 260 ve GeForce GTX 280 kartlar tarafından destekleniyor, zira bu kartların SLI konnektörleri de diğerlerinden farklı olarak 2'şer adet.
4'lü SLI ise düşünüldüğü gibi 4 ekran kartı ile gerçekleşmez. Bunun için iki adet GeForce 7950GX2 veya iki adet GeForce 9800 GX2 ya da iki adet GeForce GTX295 gibi çift grafik işlemciye sahip ekran kartları kullanılır ve toplamda 4 GPU paralel çalıştırılabilir.

SLI ile ilgili tek problem, bu modda çalışırken yalnızca bir görüntü çıkışı elde edilebilmesidir. Yani SLI konfigürasyonları ile çoklu monitör desteği birlikte çalışmaz. Ayrıca teorik olarak SLI teknolojisi oyun performansını arttırmak için geliştirilmiş olsa bile pratikte bu her zaman doğrusal olarak gerçekleşmez. Bazı oyunlarda SLI performansı ciddi boyutta geliştiriyor olsa bile bu artış çok ender olarak %100’e yaklaşır. .

Hybrid SLI
HybridSLI terimi, iki farklı teknolojiyi bir şemsiye altında birleştiren bir çözüm. Bu teknolojiler; GeForce Boost ve HybridPower.

GeForce Boost, tümleşik grafik çözümüne sahip giriş seviyesi PC'lerde 3D performansını arttırmak için geliştirildi. Bu teknolojiye destek veren anakartlarda (genellikle Nvidia yonga setine sahip tümleşik grafik çipli anakartların bazılarında) gerçek bir ekran kartını sisteminize PCI Express yuvasına takarak tümleşik grafik yonganızı yeni ekran kartınızla birlikte SLI modunda paralel çalıştırabilirsiniz. Burada da önümüze çıkan engel, anakart dışında yeni ekran kartınızın da bu teknolojiyi desteklemesi gerektiği. Şimdilik yalnızca GeForce 8400 GS ve GeForce 8500 GT ekran kartları bu tür bir kuruluma izin veriyor.

HybridPower ise yüksek performanslı sistemler için geliştirildi. Oyun oynamadığınız zamanlarda enerji tasarrufu amacıyla ekran kartlarınızı kapatırken tümleşik grafik çözümünüzü devreye sokuyor. Çok iyi bir fikir gibi görünse de bu sisteme de şimdilik yalnızca iki ekran kartı destek veriyor: GeForce 9800 GTX ve GeForce 9800 GX2. Yani bu iki karttan birine sahip değilseniz HybridPower pek işe yaramıyor. Ayrıca HybridSLI teknolojisi şu anda sadece Windows Vista işletim sistemi tarafından destekleniyor.

SLI teknolojisini destekleyen ekran kartları ve bu kartlarla gerçekleştirebileceğiniz modları aşağıdaki tabloda bulabilirsiniz. SLI modunun ekran kartınızın çözünürlüğünü de arttırdığını

Aşağıdaki tabloda SLI destekleyen yongasetlerini bulabilirsiniz. PCI Express Modları sütununda ise, kartların PCI Express x16 yuvasına takıldığında sundukları gerçek transfer hızları yer alıyor (SLI modunu devre dışı bıraktığınızda ve yalnızca bir ekran kartı kullandığınızda PCI Express x16 yuvası tekrar x16 hızına kavuşacaktır)


nVidia tarafında bunlar olurken tabii ki ATI de armut toplamadı ve ATI yongalı ekran kartları ile çalışacak denk bir teknolojiyi hızla hayata geçirdi.
Crossfire teknolojisinin SLI'a göre üstünlüğü, kullanılacak kartların aynı grafik yongasına sahip olması gerekmemesi. Tabii ki burada bazı kısıtlamalar sözkonusu - kartlar aynı GPU olmasa bile en azından aynı GPU ailesinden olmak zorundalar.


CrossFire aşağıdaki modlarda çalışabiliyor:

• Scissors (makas): Bu kip, Nvidia'nın SLI konfigürasyonlarından SRI moduna çok benziyor, fakat burada farklı iki ekran kartını Crossfire ile bağladığınızda, işlenecek kareyi bölüşen kartlardan daha hızlı olanı işini önce bitirdiğinden, karenin tamamının oluşması için ikinci kartın da işini bitirmesini bekliyor. Bu durumda hızlı olan kart da (ne kadar hızlı olursa olsun) pratikte diğer kartın hızında çalışıyor. Bu sorunu çözmek için, Crossfire teknolojisi, dinamik bir dengeleme sistemi oluşturuyor. Yani yavaş bir kart hızlı bir kartla paralel kullanıldığında, sistem her iki karta eşit miktarda veri göndermiyor, bunun yerine yavaş kartın işini bitirene kadar daha hızlı kartın gerçekleştirebileceği işlem yükünü hesaplayıp bu karta daha fazla işlem atıyor. Hızlı olan kart karenin çoğunu işlerken yavaş kart da kalan kısmı hazırlıyor, böylece iki kartın işlemi de aynı anda bitmiş oluyor.

• SuperTiling: Bu modda ekran, her biri 32x32 piksel büyüklüğündeki küçük parçalara bölünüyor, her ekran işleyebileceği parçaları alıyor ve işliyor. Bu "karolama" tekniğinde de yine yük dengeleme sistemi kullanılıyor ve daha hızlı olan GPU elini daha çok yükün altına sokuyor.

• Alternate Frame Rendering (AFR): Bu mod, SLI sistemlerdeki AFR modunun aynısı. Kartlardan biri bir kareyi işlerken, bir sonraki kare de diğer karta gönderiliyor.

• Super AA: SLI AA modundaki gibi Super AA modu da anti-aliasing geliştirmesi sayesinde kenar yumuşatma işlemini x14 seviyesine kadar arttırabiliyor.


SLI gibi Crossfire konfigürasyonu da yine yalnızca PCI Express yuvasına destek veren ekran kartları ile kullanılabiliyor ve ATI CrossFire teknolojisini destekleyen (ATI/AMD veya Intel yonga setli) bir anakart ve yeterli sayıda PCI Express x16 yuvasına sahip olmanız gerekiyor. Aynı SLI'da olduğu gibi, kartları Crossfire modunda çalıştırdığınızda PCI Express x16 yuvalarında veriyolu hızı x8'e düşüyor, çoklu monitör desteği devre dışı kalıyor. Şimdiye kadar Crossfire teknolojisinde 3 nesil gördük. Bunlar CrossFire, Native CrossFire ve CrossFireX

İlk nesil Crossfire, iki ana problemle geliyordu. Sorunlardan birincisi, "CrossFire Edition" sürümünden bir "master" kartın bulunması gerekliliğiydi. Bu efendiler üzerinde piyasadaki diğer modellerden farklı olarak bir nevi derleme motoru (compositing engine) bulunuyordu. Örneğin Radeon X850 CrossFire Edition ve normal bir Radeon X850 XT ekran kartı ile Crossfire kurabilirken, bunu iki normal Radeon X850 XT ile gerçekleştiremiyorduk.

İkinci sorun ise ekran kartlarını bağlamak için harici bir kabloya ihtiyaç duyulmasıydı. Bu kablo ikincil (slave) ekran kartının DVI çıkışından DMS-59 adı verilen (ve DVI'dan daha fazla pine sahip) bir konnektörle, ya da bir VHDCI (eski SCSI kartlarda da kullanılan) konnektörle "master" karta takılıyordu, böylece iki kart arasında Crossfire sistemi oluşturuluyordu. Bu ilk nesil Crossfire versiyonu da SLI gibi ekran kartınızın çözünürlüğünü 2560x1600'e kadar genişletebiliyordu. Aşağıdaki resimde birinci nesil Crossfire kurulumu, DMS (yukarıdaki resim: solda) ve VHDCI (yukarıdaki resim: sağda) bağlantılarını görebilirsiniz.


Yukarıda Crossfire konfigürasyonlarında ekran kartlarının aynı grafik işlemciye sahip olmaları gerekmediğini söylemiştik. Aşağıdaki listede birbirleriyle çalışabilen ATI ekran kartlarını bulabilirsiniz. Göreceğiniz gibi, "master" kart ile "slave" kartın aynı aileden olması şart, örneğin bir Radeon 1900 CrossFire edition ile Radeon X1800 XL arasında Crossffire kuramıyorsunuz.



Native Crossfire ve CrossfireX
Crossfire teknolojisinin ikinci nesli olan Native CrossFire, önceki nesildeki iki büyük problemi; "master" kart mecburiyetini tüm ekran kartlarına derleme motoru ekleyerek, kablo derdini de SLI'da olduğu gibi bir köprü ile çözdü (aslında kartları bağlamak için iki köprü gerekiyor, çünkü kartların üzerinde ikişer yuva var)


Standart seviyede ekran kartları için ise ATI sonunda Nvidia'nın çözümünü benimseyerek kartları harici bir köprüye ihtiyaç kalmadan PCI Express veri yolu üzerinden birleştirmeye karar verdi. Native CrossFire ile ekran çözünürlüğü 2560x2048 pixel seviyelerine ulaşabiliyor.

Aşağıdaki tabloda Native Crossfire kullanarak paralel bağlayabileceğiniz ekran kartları (ve köprü gereksinimleri) bulunuyor. Örneğin Radeon HD 2900 Pro ile Radeon HD 2600 XT kartları birlikte kullanamıyoruz.

Son nesil CrossfireX, 4 adede kadar ATI/AMD tabanlı ekran kartını paralel bağlamaya olanak sağladı. CrossfireX'te konnektörler ve bağlantı köprüleri Native Crossfire teknolojisi ile aynı olsa da farklı bir bağlantı tarzı sökonusu. Tabii ki bu kadar kartı bir arada kullanabilmek için uygun bir anakart ve yeteri kadar PCI Express x16 yuvasına ihtiyacınız var. ATI'nin Crossfire teknolojisine ait tüm nesiller artık CrossfireX adı ile anılıyor.

Hybrid CrossFireX
Hybrid CrossFire, Nvidia'nın GeForce Boost teknolojisinin ATI'deki karşılığı. Tümleşik grafik çözümü bulunan alt sınıf sistemlere hitap ediyor ve onboard grafik yonganızın (uyumlu) gerçek ekran kartı ile birlikte çalışarak oyun performansını arttırmayı hedefliyor. Nvidia tarafında olduğu gibi Hybrid CrossfireX de yalnızca Windows Vista altında çalışıyor.

CrossfireX destekli yonga setleri
Aşağıdaki tabloda halihazırda ATI CrossfireX teknolojisini destekleyen yonga setlerini bulabilirsiniz.
PCI Express Modları sütununda kartların PCI Express x16 yuvasına takıldığında sundukları gerçek transfer hızları yer alıyor (Crossfire modunu devre dışı bıraktığınızda ve yalnızca bir ekran kartı kullandığınızda PCI Express x16 yuvası tekrar x16 hızına kavuşacaktır).

* Intel X38 ve Intel 975X yonga setlerinin bazılarında 3 adet x16 yuva bulunmuyor.
** Bu yonga setlerine sahip anakartların bazılarında 2 adet x16 yuvası olmadığı için CrossfireX desteklemiyor.[/quote]

Link to comment
Share on other sites

[quote name='Legion' date='14 Aralık 2010 - 14:22 ' timestamp='1292329953' post='926264']
Ancak bunun için anakartında iki adet ekran kartı girişi bulunmalı..Daha önce denemedim ama youtube de konu ile ilgilide videolar olduğunu biliyorum


[/quote]

PCI yuvasına takarsan sorun kalmaz :)

Bu bayaa bi zımbırtılı işmiş yonga setinin de crofsire yada sli desteklemesi gerekiyormuş.

Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

  • Recently Browsing   0 members

    No registered users viewing this page.

×
×
  • Create New...