Jump to content

Türkiye'de yetersiz, Oxford'da hoca


husamettin

Recommended Posts

Türkiye'de yetersiz, Oxford'da hoca

1993 yýlýnda KTÜ Kimya Öðretmenliði Bölümü’nü birincilikle bitiren Çelik, okuduðu üniversitede araþtýrma görevlisi olmak istemiþ, ancak torpili olmadýðý için bunu baþaramamýþ.

Tuncer Çetinkaya'nýn haberi

Türk bilim adamlarý dünyanýn her tarafýnda Türkiye’nin adýný duyurmaya devam ediyor.

Bunlardan biri de Oxford Üniversitesi Kimya Bölümü öðretim üyesi Doç. Dr. Ayhan Çelik. Dünyanýn her yerinden baþvuru yapan 69 öðretim üyesi arasýndan en yetkin isim olarak Oxford’a çaðrýlan Çelik, biyolojik sistemler yardýmýyla ilaçlarý çevreye zarar vermeyecek þekilde sentezleyen bir proje geliþtirdi. Doç. Dr. Çelik’in baþarý hikayesi de oldukça ilginç. 1993 yýlýnda KTÜ Kimya Öðretmenliði Bölümü’nü birincilikle bitiren Çelik, okuduðu üniversitede araþtýrma görevlisi olmak istemiþ, ancak torpili olmadýðý için bunu baþaramamýþ.

Çelik, o dönem yaþadýðý sýkýntýyý þöyle anlatýyor: "Bölüm birincisi olduðum için üniversiteye araþtýrma görevlisi olabileceðimi düþünüyordum. Benim yerime 4 yýllýk bölümü 6 yýlda bitiren birini aldýlar. Onun torpili vardý, benim yoktu." Baþarýlý akademisyen Türkiye'deki sistemin kaliteli öðretim üyelerinin yetiþmesine engel olduðunu söylüyor.

Kars’ýn Kaðýzman ilçesine baðlý Çamýþlý köyünde doðan Ayhan Çelik’in baþarý hikayesi ibretlik olaylarla dolu. Ýlkokulu doðduðu köyde tamamlayan Çelik, Kötek nahiyesindeki ortaokula gidebilmek için her gün 30 kilometre yürüdüklerini ve zor þartlarda eðitim gördüklerini dile getiriyor. “Ortaokul birinci sýnýfta zaman zaman kýþ günleri çok kar yaðdýðýnda nahiyede 1 odalý ev tutar 2 arkadaþ bu evde kalýrdýk.” diyerek anlatýyor zorluklarý.

Okuduðu üniversiteye araþtýrma görevlisi olarak giremeyen Ayhan Çelik, daha sonra Kýrþehir’de öðretmenliðe baþlamýþ. Kýsa süreli öðretmenliði sýrasýnda yurtdýþýna öðretim üyesi yetiþtirilmek üzere Milli Eðitim Bakanlýðý’nýn sýnav yaptýðýný duyunca, bu sýnava girerek baþarýlý olmuþ. Sýnav sonrasý Ýngiltere’ye gelen Çelik, Leeds Üniversitesi’nde yabancý dil eðitiminden sonra Hull Üniversitesi’nde 1 yýl gibi kýsa sürede lisans üstü eðitimini tamamlamýþ. Daha sonra biyoorganik kimya alanýnda Leicester Üniversitesi’nde 3,5 yýl doktorasýný tamamlayan Doç. Dr. Çelik Edinburg Üniversitesi’nde 4 yýl araþtýrma görevlisi olarak çalýþmýþ. Bu yýl dünyanýn önde gelen üniversitelerinden Oxford Üniversitesi’ne öðretim üyesi olarak kabul edilen Çelik kendisi için hazýrlanan laboratuvarýnda bilimsel çalýþmalar yapýyor. Baþarýlý öðretim üyesinin kendi alanýnda dünyanýn en iyi bilimsel dergilerinde yayýnlanmýþ onlarca makalesi bulunuyor. Ayhan Çelik, Türkiye’de son 15 yýl içinde güzel geliþmelerin yaþandýðýna ve ilerlemenin olduðuna da dikkat çekiyor.

Türkiye’de öðrenci yetiþtirmek istiyorum

Tek hedefinin Türkiye’nin adýnýn duyulmasý ve Türk bilimine katký yapmak olduðunu ifade eden Doç. Dr. Çelik, “Oxford gibi üniversitelerde gerekli altyapýyý aldýktan sonra Türkiye’de araþtýrma laboratuvarý kurmak istiyorum. Buralardaki iliþkileri kullanarak Türk bilimine hizmet etmek ve öðrenci yetiþtirmek istiyorum.” diyor. Üniversite sýnavýna hazýrlanan veya üniversiteyi kazanamayan öðrencilere de tavsiyelerde bulunan Ayhan Çelik, “Ýnsanlarýn ufkunun açýlmasý çok önemli. Türkiye’de en büyük eksiklik insanlara rehberlik yapýlmamasý ve hedef gösterilmemesi. Üniversite okumak sadece Türkiye ile sýnýrlý deðil. Ýnsanýmýz mutlaka yurtdýþýný görmeli. Ýngiltere bu açýdan önemli bir ülke, en büyük avantajý dil. Ayrýca üniversitelerin 3 yýl olmasý önemli bir avantaj. Eðer öðrenciler üniversitenin ilk yýlýný finanse edebilirlerse diðer sýnýflarý çok rahat okuyabiliyorlar. Çünkü burada hem çalýþma hem de burs bulma imkanlarý yüksek. Gençlerimiz bütün yollarý denemeli.” diye konuþuyor.

kaynak Zaman

Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

  • Recently Browsing   0 members

    No registered users viewing this page.

×
×
  • Create New...