Jump to content

Web Madenciliği


wmismail

Recommended Posts

WEB MADENCİLİĞİ

1. GİRİŞ

Günümüzde her alanda eldeki veri miktarı hızla artmaktadır. Süper marketlerde yaptığımız alışverişlerde olduğu gibi günlük hayatımızdaki aktivitelerimiz sırasında ve sonrasında da arkamızda birçok veri bırakmaktayız. Bu durum, eldeki verilerden işe yarar bilgiyi çıkarma zorunluluğunu doğurmuştur. Veri madenciliği (data mining) eldeki veriden anlamlı bilgileri, ilişkileri çıkarmada kullanılan tekniklere verilen genel isimdir. Birçok farklı alanda kullanılabilen veri madenciliğinin alt alanlarından biri de Web Madenciliği?dir.

Bu raporda ilk olarak web madenciliğinin tanımı, ardından web madenciliğinin çeşitleri detaylarıyla yer almaktadır. Semantik web madenciliğinin yanı sıra web madenciliği araçları, yaygın olarak kullanılan teknikler, örnek uygulamalara da değinilmektedir.

2. WEB MADENCİLİĞİ

2.1 Web Madenciliği Nedir?

Web madenciliği ilk kez 1996 yılında Oren Etzoni tarafından dile getirilmiştir. Web madenciliği, veri madenciliği tekniklerinin kullanılarak web belgelerinden ve servislerinden otomatik olarak bilginin ayıklanması, ortaya çıkarılması ve tahlil edilmesidir.[1,2] İşlenecek olan ham veri, ziyaretçilerin sayfaları gezerken bıraktıkları bilgilerin yanı sıra üye olurken verdikleri bilgilerden oluşmaktadır. Web madenciliğinin işi bu bilgilerin farklı veri madenciliği teknikleri kullanılarak site sahibine yararlı bilgiler çıkarmasıdır. Bu sayede ticari amaçlı bir siteden elde edilen kar miktarı arttırılabileceği gibi, internet sayfaları farklı ilgi alanlarına göre düzenlenerek ziyaretçi memnuniyeti arttırılabilir.

Web madenciliğinin başarıyla kullanıldığı ve müşteri/ziyaretçi memnuniyetiyle site karının arttırıldığı örneklerin başında www.amazon.com alışveriş sitesi gelmektedir. Sitede yeni üye olanlardan ilgi alanlarını algılamak amacıyla farklı ürünler listelenerek en çok beğendiklerini seçmeleri istenmektedir. Üyelik işlemi sırasında kullanıcı hakkındaki ilk yararlı bilgilerin toplanmasının yanı sıra kullanıcıların sitede alışveriş yaptıkları süre boyunca ilgi duyduğu farklı alanlar da veri ambarına kaydedilmektedir. Bu veriler daha sonra işlenerek kullanıcının profiline uygun sayfalara ulaşabilmesi kolaylaştırılmaktadır.

Internet hali hazırda büyük bir bilgi okyanusu olarak hayatımızdaki yerini korumaktadır. Internet ortamında bilgilerin herhangi bir site içerisinde bile belki site sahibi için düzenli ama geri kalan tüm insan ırkı için düzensiz hali bilgiye ulaşımı zorlaştırmaktadır. Bu noktada web madenciliği mevcut verinin anlamlılaştırılması yolunda önemli bir adım atmaktadır.

Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

  • Recently Browsing   0 members

    No registered users viewing this page.

×
×
  • Create New...